
Selepas solat subuh berjemaah dengan Imam Shuraim, aku sambung iktikaf didepan Kaabah sementara menanti waktu Syuroq. Sambil-sambil membaca Al-Quran dihadapan Kaabah itu, tiba-tiba mataku tertarik kepada sepasang suami isteri yang aku rasa mengenali mereka. Subhaanallah, Abg Hashim Al-Australi dan isterinya, Kak Jah. Rupa-rupanya mereka juga datang untuk menunaikan haji pada musim ini. Mereka datang dengan rombongan Syeikh Mu‟taz dari Australia. MasyaAllah, aku sungguh seronok mendengar cerita mereka bahawa dalam jemaah mereka juga ada beberapa sahabat-sahabatku yang pernah aku kenali mereka sewaktu belajar di Australia dahulu. Aku mohon kepada Allah agar aku akan dipertemukan dengan mereka terutamanya sahabat karibku dari Thailand, Yusuf Waedaramae. Selepas Syuroq, aku berlegar-legar di luar Masjid. Seleraku mula melonjak untuk mencari kebab arab. Dahulu pada tahun 1994,sewaktu berkunjung kesini kira-kira 9 tahun yang lalu untuk menunaikan umrah, makanan ini merupakan yang paling aku gemari. Hampir setiap hari aku menjadikannya sebagai juadah. Setelah berjumpa apa yang dicari, aku pulang ke hotel. Aku bercadang untuk menelefon mama dan abah di Malaysia untuk „melaporkan‟ keadaanku disini, maklumlah anak manja. “Assalamualaikum”. “Waalaikumussalam”. “ Mama apa khabar?”tanyaku. “ Alhamdulillah, sihat. Macam mana disana? Semua OK ke?” “Alhamdulillah mama, kat sini semua OK aje. Abang Ei seronok datang sini, dapat tengok Kaabah, Masjidil Haram, buat amal ibadah sikit. Abang Ei berjaga malam, tidur siang.” Begitulah lebih kurang celotehku dengan mama. Aku doakan agar mama dan abah diampunkan oleh Allah dan dikasihani Allah sebagaimana mereka mengasihaniku sewaktu aku masih kecil. Selepas Solat Asar seperti yang dijanjikan semalam, kami bertiga pergi menemui Ustaz ini yang katanya telah menetap disini selama 19 tahun lamanya.Sementara menanti ustaz ini, datang tiga orang lagi untuk menyertai program kami pada hari ini. Ustaz Shariffuddin namanya. Setelah berborak panjang, rupanya bukan 19 tahun dia menetap disini tetapi, menurutnya dia telah berada disini selama 26 tahun tetapi bekerja menguruskan jemaah haji selama 19 tahun. Ustaz yang agak berumur ini kelihatan warak sekali dengan janggut putih dan serban yang terikat kemas. Menurutnya lagi, kita masih lagi menunggu beberapa orang yang lain untuk menyertai kita. InsyaAllah tidak lama lagi, akan ada lagi yang akan menyusul. Tiba-tiba orang yang kami tunggu itu rupa-rupanya beberapa orang yang pernah aku kenali semasa menuntut di Australia dahulu iaitu Syeikh Idris, Syeikh Abu Bakar, Solihin dan beberapa sahabat-sahabat jamaah tabligh yang pernah aku kenali dahulu. “Subhanallah, what a very small world”. Sungguh aku tidak menyangka, dalam keadaan ummat manusia yang hampir 3 juta itu, masih lagi kami berpeluang untuk bertemu. Sememangnya ini semua adalah taqdir daripada Allah Subhanahu wa Taala.Kami berdakapan erat buat beberapa ketika sebagai tanda melepaskan kerinduan selepas hampir dua tahun terpisah diantara dua benua. 12
Kemudian, Ustaz Shariffuddin membawa kami semua ke sebuah rumah seorang „ikhwah‟ tempatan. Subhanallah rumahnya sungguh besar bagaikan istana. “Hebat juga rumah pak arab ini,” detik hatiku. Dimuka pintu rumah tersebut, kami disambut oleh seorang lelaki separuh umur yang berwajah Melayu. Aku sungguh tidak menyangka bahawa tuan istana tersebut adalah seorang Melayu yang berasal daripada Pattani, Thailand. Kami dijamu dengan keropok dan teh panas. Selesai solat Maghrib secara berjemaah, kami mendengar ceramah atau dalam istilah kami „bayan‟ selama beberapa minit oleh seorang syeikh yang juga orang Pattani. Dia sudah lama menetap di Mekah ini, namun bahasa Pattaninya masih lagi fasih dibibir. Yang aku kagumi ialah, bahasa pertuturan tersebut juga digunakan dengan fasih oleh anak-anak mereka yang lahir di sini. Nampaknya, mereka masih lagi mengekalkan bahasa ibunda mereka walaupun jauh diperantauan, subhanallah. „Bayan‟ tersebut adalah tentang perjuangan baginda Nabi Sallalahualaihiwasallam di Mekah sewaktu musim haji. Sebelum Islam tersebar luas, Mekah sudah menjadi tempat tumpuan masyarakat Arab. Ramai yang datang berkunjung ke Mekah sewaktu musim haji dengan ibadah cara mereka yang tersendiri. Di waktu itu, Kaabah dikelilingi oleh beratus-ratus berhala yang pelbagai rupa. Masyarakat jahiliyah datang dari seluruh pelosok negeri untuk menyembah dan berkorban disitu. Namun, dengan kebijaksanaan junjungan besar Nabi Muhammad, baginda mengambil peluang itu untuk berdakwah kepada kaum-kaum tertentu ke arah mentauhidkan Allah. Nabi menuju dari khemah ke khemah untuk mengajak manusia dengan kata-kata baginda , “Siapa yang ingin mentauhidkan Allah? Marilah kita beriman kepada Allah.” Didalam bayan itu juga, mubaiyyin (orang yang memberi ceramah/bayan) itu menyebutkan bahawa dalam Hajjatul Wida, ketika penghujung perjuangan Nabi Muhammad Sallalahualaihiwasallam, baginda juga berkunjung dari khemah ke khemah. Tetapi pada waktu itu suasananya lain kerana yang berkunjung ke situ semuanya adalah Muslim. Makan kata-kata baginda pada waktu itu ialah, “ Siapa yang ingin bersamaku mengajak manusia lain mentauhidkan Allah? Marilah kita ajak manusia sekaliannya beriman kepada Allah.” Musim haji ini adalah peluang yang amat baik untuk kita menjalankan usaha dakwah, mengajak manusia kearah mentauhidkan Allah dan kearah pengamalan Islam. Ini adalah kerana disinilah manusia seluruh dunia berkumpul. Kita tidak perlu susah-susah untuk berziarah untuk berdakwah dari negeri ke negeri kerana disinilah kita boleh bertemu orang dari seluruh dunia. Kita tidak perlu pergi mengelilingi dunia kerana dunia telah datang berkumpul dekat dengan kita. Maka kita sebagai daei ilallah (penyeru ke arah jalan Allah), perlulah mengambil peluang ini untuk berdakwah kepada semua individu semampu mungkin. Dengan harapan agar bilamana mereka pulang ke kampung halaman mereka nanti, mereka akan menyebar luaskan lagi usaha dakwah ini. Begitulah ujar penceramah itu dengan penuh semangat.
Penceramah itu menambah lagi bahawa perkara yang penting lagi di dalam kerja buat haji ini ialah falsafah yang terkandung di dalam segala perbuatan haji. Selain manasik haji seperti yang kita pelajari dalam kursus-kursus haji bersiri yang pernah kita lalui, kita juga perlu mengetahui dan menghayati falsafah dan pengajaran disebalik peristiwa-peristiwa haji. Bagaimanakah kita menghayati sejarah perjuangan rasul-rasul terdahulu? Bagaimanakah kita menginsafi diri kita yang banyak melakukan kesalahan ini? Bagaimanakah kita berusaha untuk merebut janji-janji 13
daripada Allah seperti pahala, syurga, bertemu dengan Allah dan syahid di jalan Allah? Itu antara persoalan yang perlu kita rungkaikan di sepanjang perjalanan menunaikan haji ini. Dan sebagai penutup, mubaiyyin memberikan peringatan bahawa dalam pekerjaan haji ini, elakkan daripada perkara-perkara duniawi. Kurangkan pemikiran kita daripada perkara-perkara yang boleh merosakkan haji. Kurangkan aktiviti-aktiviti seperti membeli belah berlebih-lebihan, „window shopping‟ dan „ tawaf kedai‟ yang mana perkara tersebut sedikit sebanyak boleh mensasarkan niat dan tujuan sebenar kita datang ke Mekah ini. Selesai bayan dan solat Isya berjemaah, kami dijamukan dengan sajian yang sangat istimewa oleh tuan rumah iaitu nasi briani kambing.
Kemudian, Ustaz Shariffuddin membawa kami semua ke sebuah rumah seorang „ikhwah‟ tempatan. Subhanallah rumahnya sungguh besar bagaikan istana. “Hebat juga rumah pak arab ini,” detik hatiku. Dimuka pintu rumah tersebut, kami disambut oleh seorang lelaki separuh umur yang berwajah Melayu. Aku sungguh tidak menyangka bahawa tuan istana tersebut adalah seorang Melayu yang berasal daripada Pattani, Thailand. Kami dijamu dengan keropok dan teh panas. Selesai solat Maghrib secara berjemaah, kami mendengar ceramah atau dalam istilah kami „bayan‟ selama beberapa minit oleh seorang syeikh yang juga orang Pattani. Dia sudah lama menetap di Mekah ini, namun bahasa Pattaninya masih lagi fasih dibibir. Yang aku kagumi ialah, bahasa pertuturan tersebut juga digunakan dengan fasih oleh anak-anak mereka yang lahir di sini. Nampaknya, mereka masih lagi mengekalkan bahasa ibunda mereka walaupun jauh diperantauan, subhanallah. „Bayan‟ tersebut adalah tentang perjuangan baginda Nabi Sallalahualaihiwasallam di Mekah sewaktu musim haji. Sebelum Islam tersebar luas, Mekah sudah menjadi tempat tumpuan masyarakat Arab. Ramai yang datang berkunjung ke Mekah sewaktu musim haji dengan ibadah cara mereka yang tersendiri. Di waktu itu, Kaabah dikelilingi oleh beratus-ratus berhala yang pelbagai rupa. Masyarakat jahiliyah datang dari seluruh pelosok negeri untuk menyembah dan berkorban disitu. Namun, dengan kebijaksanaan junjungan besar Nabi Muhammad, baginda mengambil peluang itu untuk berdakwah kepada kaum-kaum tertentu ke arah mentauhidkan Allah. Nabi menuju dari khemah ke khemah untuk mengajak manusia dengan kata-kata baginda , “Siapa yang ingin mentauhidkan Allah? Marilah kita beriman kepada Allah.” Didalam bayan itu juga, mubaiyyin (orang yang memberi ceramah/bayan) itu menyebutkan bahawa dalam Hajjatul Wida, ketika penghujung perjuangan Nabi Muhammad Sallalahualaihiwasallam, baginda juga berkunjung dari khemah ke khemah. Tetapi pada waktu itu suasananya lain kerana yang berkunjung ke situ semuanya adalah Muslim. Makan kata-kata baginda pada waktu itu ialah, “ Siapa yang ingin bersamaku mengajak manusia lain mentauhidkan Allah? Marilah kita ajak manusia sekaliannya beriman kepada Allah.” Musim haji ini adalah peluang yang amat baik untuk kita menjalankan usaha dakwah, mengajak manusia kearah mentauhidkan Allah dan kearah pengamalan Islam. Ini adalah kerana disinilah manusia seluruh dunia berkumpul. Kita tidak perlu susah-susah untuk berziarah untuk berdakwah dari negeri ke negeri kerana disinilah kita boleh bertemu orang dari seluruh dunia. Kita tidak perlu pergi mengelilingi dunia kerana dunia telah datang berkumpul dekat dengan kita. Maka kita sebagai daei ilallah (penyeru ke arah jalan Allah), perlulah mengambil peluang ini untuk berdakwah kepada semua individu semampu mungkin. Dengan harapan agar bilamana mereka pulang ke kampung halaman mereka nanti, mereka akan menyebar luaskan lagi usaha dakwah ini. Begitulah ujar penceramah itu dengan penuh semangat.
Penceramah itu menambah lagi bahawa perkara yang penting lagi di dalam kerja buat haji ini ialah falsafah yang terkandung di dalam segala perbuatan haji. Selain manasik haji seperti yang kita pelajari dalam kursus-kursus haji bersiri yang pernah kita lalui, kita juga perlu mengetahui dan menghayati falsafah dan pengajaran disebalik peristiwa-peristiwa haji. Bagaimanakah kita menghayati sejarah perjuangan rasul-rasul terdahulu? Bagaimanakah kita menginsafi diri kita yang banyak melakukan kesalahan ini? Bagaimanakah kita berusaha untuk merebut janji-janji 13
daripada Allah seperti pahala, syurga, bertemu dengan Allah dan syahid di jalan Allah? Itu antara persoalan yang perlu kita rungkaikan di sepanjang perjalanan menunaikan haji ini. Dan sebagai penutup, mubaiyyin memberikan peringatan bahawa dalam pekerjaan haji ini, elakkan daripada perkara-perkara duniawi. Kurangkan pemikiran kita daripada perkara-perkara yang boleh merosakkan haji. Kurangkan aktiviti-aktiviti seperti membeli belah berlebih-lebihan, „window shopping‟ dan „ tawaf kedai‟ yang mana perkara tersebut sedikit sebanyak boleh mensasarkan niat dan tujuan sebenar kita datang ke Mekah ini. Selesai bayan dan solat Isya berjemaah, kami dijamukan dengan sajian yang sangat istimewa oleh tuan rumah iaitu nasi briani kambing.



No comments:
Post a Comment