
Selesai iktikaf di Masjid selepas Subuh, aku pulang ke bilik untuk mesyuarat harian bersama sahabat-sahabat dibilik. Mesyuarat kami memutuskan untuk membuat lawatan disekitar kawasan Tanah Haram.
Jam 9:00 pagi, aku bersama abang Adnan, Cikgu Amir, Rafid, pakcik Mohammad dan abang Roslan berhajat untuk menyewa minibas untuk program lawatan tersebut. Setelah membuat „survey‟, kami mendapati sebuah van mengenakan bayaran sebanyak SR150 bagi satu trip perjalanan. Van yang sepatutnya boleh memuatkan seramai 11 orang itu hanya disewa oleh kami berenam. Maknanya kami mengeluarkan SR25 seorang untuk lawatan tersebut. Pemandu van tersebut membawa kami menziarahi Jabal Thur, Arofah, Jabal Rahmah, Masjid Namirah, Mudzalifah, Mina dan Jabal Nur. Selesai ziarah, kami pulang semula ke hotel untuk beristirahat. Selepas Asar, aku bercadang untuk membuat tawaf sunat. Tapi kali ini aku hendak cuba bertawaf di tingkat dua masjid kerana dibawah sana, orang terlalu ramai membuat tawaf. Menurut perkiraanku, satu pusingan tawaf mengambil masa sekitar 7minit. Secara keseluruhannya 7 pusingan tawaf mengambil kira-kira 50 minit untuk selesai!! Selesai solat Maghrib, aku pulang ke hotel untuk menyempurnakan hak perut. Semasa sedang menikmati juadah malam itu, tiba-tiba seorang pemuda yang lagaknya seperti seorang „karkun‟(pendakwah tabligh) mendekatiku. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Rauf dan kami berbual-bual untuk saling mengenali antara satu sama lain. Di akhir perbicaraan, dia mengajakku ke rumah seorang orang alim di pinggir Kota Mekah. Kebetulan pula, aku tiada kekangan aktiviti pada malam ini, lalu aku menyatakan persetujuanku. Kami berjanji untuk bertemu berdekatan jam besar berhadapan pintu Malik Abdul Aziz. Sebagaimana yang dijanjikan, kami bertemu di tempat tersebut. Disana aku berkenalan dengan beberapa „karkun‟ Malaysia seperti Ustaz Abdul Ghani, Abdurrahman dan beberapa orang yang lain. Kami dibawa ke destinasi yang dituju oleh seorang pemuda Arab. Setibanya kami di kediaman Maulana Farouq, beliau sedang mengadakan kuliah dengan beberapa orang anak muda. Mungkin anak muridnya agaknya. Kami menunggu sebentar sementara beliau menghabiskan pengajarannya kepada anak-anak muda tersebut. Selesai kuliahnya, kami saling berkenalan. Maulana Farouq atau Syeikh Farouq adalah amir jemaah tabligh di Mekah. Beliau berasal daripada Pakistan dan telah lama menetap di Mekah atas urusan dakwah. Sambil berbual-bual, beliau memberikan sedikit nasihat kepada kami semua yang hadir. Beliau memulakan dengan sepotong ayat Al-Quran,
““Sesungguhnya Rumah Ibadat Yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah Yang di Makkah Yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.Di situ ada tanda-tanda keterangan Yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. dan sesiapa Yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan Ibadat Haji Dengan mengunjungi Baitullah Iaitu sesiapa Yang mampu sampai kepadaNya. dan sesiapa Yang kufur (ingkarkan kewajipan Ibadat Haji itu), maka Sesungguhnya Allah Maha kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk. (Ali Imran; 96-97)
1. Berdasarkan ayat ini, Allah memaklumkan kepada kita bahawa Allah telah menjadikan Kaabah ini untuk dua perkara iaitu:-
a. Berkat
b. Hidayah
2. Haji adalah niat untuk mendapat keredhaan Allah.
3. Roh kepada ibadah haji ini ialah untuk mengingatkan kita kepada Padang Mahsyar sebagaimana firman Allah dalam Surah Al Baqarah, ayat 196-203,
“Dan sempurnakanlah Ibadat Haji dan Umrah kerana Allah; maka sekiranya kamu dikepong (dan dihalang daripada menyempurnakannya ketika kamu sudah berihram, maka kamu bolehlah bertahallul serta) sembelihlah Dam yang mudah didapati; dan janganlah kamu mencukur kepala kamu (untuk bertahallul), sebelum binatang Dam itu sampai (dan disembelih) di tempatnya. maka sesiapa di antara kamu sakit atau terdapat sesuatu yang menyakiti di kepalanya (lalu ia mencukur rambutnya), hendaklah ia membayar fidyah. Iaitu berpuasa, atau bersedekah, atau menyembelih Dam. Kemudian apabila kamu berada kembali Dalam keadaan aman, maka sesiapa yang mahu menikmati kemudahan Dengan mengerjakan Umrah, (dan terus menikmati kemudahan itu) hingga masa (mengerjakan) Ibadat Haji, (bolehlah ia melakukannya kemudian wajiblah ia) menyembelih Dam yang mudah didapati. kalau ia tidak dapat (mengadakan Dam), maka hendaklah ia berpuasa tiga hari Dalam masa mengerjakan Haji dan tujuh hari lagi apabila kamu kembali (ke tempat masing-masing); semuanya itu sepuluh (hari) cukup sempurna. hukum ini ialah bagi orang yang tidak tinggal menetap (di sekitar) Masjid Al-Haraam (Makkah). dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan ketahuilah bahawasanya Allah Maha berat balasan seksaNya (terhadap orang-orang yang melanggar perintahNya). (Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) Ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, Dalam masa mengerjakan Ibadat Haji. dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah diketahui oleh Allah; dan hendaklah kamu membawa bekal Dengan cukupnya kerana Sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu Wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya).
Tidaklah menjadi salah, kamu mencari limpah kurnia dari Tuhan kamu (dengan meneruskan perniagaan ketika mengerjakan Haji). kemudian apabila kamu bertolak turun dari padang Arafah (menuju ke Muzdalifah) maka sebutlah nama Allah (dengan doa,"talbiah" dan tasbih) di tempat Masy'ar Al-Haraam (di Muzdalifah), dan ingatlah kepada Allah Dengan menyebutnya sebagaimana ia telah memberikan petunjuk hidayah kepadamu; dan Sesungguhnya kamu sebelum itu adalah dari golongan orang-orang yang salah jalan ibadatnya. Selain dari itu hendaklah kamu bertolak turun dari (Arafah) tempat bertolaknya orang ramai, dan beristighfarlah kamu kepada Allah (dengan memohon ampun), Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan amalan Ibadat Haji kamu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan Dengan sebutan yang lebih lagi. Dalam pada itu, ada di antara manusia yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! berilah Kami kebaikan) di dunia". (orang-orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat. Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah Kami dari azab neraka". Mereka itulah yang akan mendapat bahagian Yang baik dari apa Yang telah mereka usahakan; dan Allah amat cepat hitunganNya. Dan sebutlah kamu akan Allah (dengan takbir semasa mengerjakan Haji) Dalam beberapa hari yang tertentu bilangannya. kemudian sesiapa yang segera (meninggalkan Mina) pada hari yang kedua, maka ia tidaklah berdosa dan sesiapa yang melambatkan (meninggalkan Mina) maka ia juga tidaklah berdosa; (ketiadaan dosa itu ialah) bagi orang yang bertaqwa dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dan ketahuilah Sesungguhnya kamu akan dihimpunkan kepadaNya.” (Al-Baqarah: 196-203) Di akhir ayat tersebut menerangkan tentang matlamat haji ini adalah untuk mengingatkan kepada kita bahawa akhirnya kita semua ini akan dihimpunkan kepada Allah.
4. Taubat – Ramai manusia senang untuk buat istighfar tetapi sedikit sekali yang pandai melakukan kerja taubat. Taubat bermaksud berjanji untuk tidak mengulangi lagi dosa yang lalu yang pernah dilakukan sebelum ini. Orang yang tidak mahu bertaubat adalah orang yang amat lemah imannya.
5. Mengapa kita bertaubat? Kerana kita ini telah menzalimi diri sendiri sebagaimana permohonan Nabi Adam yang dinukilkan oleh Allah dalam surah Al-A‟raf ayat 23,
“Mereka berdua merayu: "Wahai Tuhan kami, Kami telah menganiaya diri Kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan Kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah Kami dari orang-orang Yang rugi". (Al-A‟raf, 23) Dan juga Surah An-Naml ayat 44 dalam kisah Nabi Sulaiman,
“ (Setelah itu) dikatakan kepadanya: "Dipersilakan masuk ke Dalam istana ini." maka ketika ia melihatnya, disangkanya halaman istana itu sebuah kolam air, serta Dia pun menyingsingkan pakaian dari dua betisnya. Nabi Sulaiman berkata: "Sebenarnya ini adalah sebuah istana Yang diperbuat licin berkilat dari kaca". (Mendengar Yang demikian), Balqis berdoa: "Wahai Tuhanku, Sesungguhnya Aku telah menganiaya diri sendiri dan (Sekarang Aku menegaskan bahawa) Aku berserah diri memeluk Islam bersama-sama Nabi Sulaiman, kepada Allah Tuhan sekalian alam ". (An-Naml, 44)
6. Haji ini adalah untuk memohon “Keampunan” dan “Rahmat” daripada Allah kerana kita ini telah menzalimi diri kita sendiri. Nabi Adam dan Hawa telah bertemu di Jabal Rahmah kerana ingin memohon keampunan daripada Tuhan. Nabi Muhammad berdoa kepada seluruh ummat ketika baginda berada di padang Arafah. Dan baginda juga berdoa perkara yang sama di Muzdalifah. Adalah diriwayatkan bahawa doa nabi untuk ummatnya yang zalim itu dikabulkan oleh Allah di Muzdalifah dan tidak di Arafah.
7. Ada empat jenis manusia yang datang untuk menunaikan haji.
a. Musyrikin – ketika zaman sebelum pembukaan Kota Mekah oleh baginda Nabi.
b. Solihin – Orang-orang yang Soleh yang menyempurnakan rukun-rukun haji. Mereka memperolehi haji yang mabrur kerana menjaga semua pantang larang haji. Mereka mempunyai kualiti iman yang tinggi. Antara balasan haji mabrur itu adalah 5 perkara iaitu:-
i. Diampunkan segala dosa
ii. Doa dimakbulkan oleh Allah
iii. Dapat memberikan syafaat kepada ahli keluarga
iv. Tidak akan dijangkiti kemiskinan
v. Masuk syurga Allah
c. Anbiya – Nabi-nabi memohon kepada Allah agar menerima segala usaha pengorbanan mereka
d. Haji Nabi Muhammad sallalhualaihiwasallam – Pada musim haji, Nabi Muhammad ingin menyampaikan tanggungjawab dakwah ini kepada ummat. “To give responsibility to the Ummah.” Sebagaimana sabda baginda,
” Didalam Haji Nabi Muhammad sallahu alaihi wasallam, ada empat perkara/falsafah utama iaitu:-
1. Dakwah
2. Ta‟lim / Majlis Ilmu
3. Zikir dan Ibadah
4. Khidmat
DAKWAH- Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam berjalan selama 10 tahun di Mekah. Pada waktu itu, pada setiap kali musim haji, baginda pergi dari khemah ke khemah untuk menyampaikan kalimah Lailaha illalah. Nabi berdakwah kepada orang-orang yang masih belum Islam lagi supaya beriman kepada Allah Bila Islam telah berkembang pesat, baginda Nabi masih juga pergi dari khemah ke khemah untuk melakukan kerja dakwah tetapi kali ini dengan slogan yang lain iaitu, "Man Ansori Ilallah?- siapa yang ingin bantu aku ke arah jalan Allah?
Pada awal Islam, nabi mula berdakwah dari Mina dan dari sana, 6 orang Madinah yang telah menyahut seruan nabi. Kali kedua, mereka datang dengan membawa 12 orang yang membuat janji setia dengan baginda. Nabi berdakwah, mula dari Mina dan berakhir ke Mina dengan turunnya ayat surah Al-Maidah ayat 3
“Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. maka sesiapa Yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda Yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Maidah:3) Kita sebagai ummat Nabi, sepatutnya membanyakkan doa agar haji yang kita tunaikan ini menjadi seumpama haji nabi yang tidak hanya mengisi dengan manasik-manasiknya sahaja tetapi melaksanakan sunnah yang terbesar iaitu dakwah. Biar setiap orang yang datang untuk menunaikan haji ini kembali ke negara masing-masing dengan membawa tugas dakwah. Ini merupakan peluang yang baik bagi kita dalam jamaah tabligh ini untuk melaksanakan kerja dakwah kerana kita tidak perlu menjelajah keseluruh dunia kerana dunia telah datang berkumpul disini. TA‟LIM- Semasa kerja haji, Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam telah mengajar sahabat-sahabat tentang cara-cara membuat haji ataupun kita sebut sebagai manasik haji. Semasa dalam perjalanan, Nabi mengajar sahabat tentang ihram, Wuquf di Arofah, Mabit di Mina dan Mabit di Muzdalifah. Mula-mula nabi pergi ke Mina Mula-mula nabi menuju ke Mina, bersedia untuk ke Arofah. Kemudian pada hari tarwiyah, bersedia hati. Selepas solat subuh, nabi berdoa di Muzdalifah dan doa nabi makbul disini. Sebagaimana firman Allah Al-Baqarah:198
“Tidaklah menjadi salah, kamu mencari limpah kurnia dari Tuhan kamu (dengan meneruskan perniagaan ketika mengerjakan Haji). kemudian apabila kamu bertolak turun dari padang Arafah (menuju ke Muzdalifah) maka sebutlah nama Allah (dengan doa,"talbiah" dan tasbih) di tempat Masy'ar Al-Haraam (di Muzdalifah), dan ingatlah kepada Allah Dengan menyebutnya sebagaimana ia telah memberikan petunjuk hidayah kepadamu; dan Sesungguhnya kamu sebelum itu adalah dari golongan orang-orang Yang salah jalan ibadatnya. (Al-Baqarah:198) ZIKRULLAH- Apabila kita menuturkan kalimah Labbaikallahumma Labbaik, kita perlu sebut dengan keikhlasan dan mempunyai perasaan yang Allah tidak menerima kita. Perlu ada perasaan takut dan bimbang Allah tidak menerima sahutan kita itu. IBADAH- Melakukan ibadah sebagaimana yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam . KHIDMAT – Didalam kita membuat kerja haji ini ada tiga perkara yang perlu kita ambil perhatian sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam iaitu:-
1. Sebarkan Salam
2. Beri makan
3. Eratkan / Sambungkan Silaturrahim
Seandainya kita buat semua perkara ini, sudah pasti hidayah akan turun dan begitu juga dengan keberkatan. Sebagaimana firman Allah dalam ayat yang disebutkan sebelum ini sebagai HIDAYAH DAN KEBERKATAN UNTUK SELURUH ALAM
Jam 9:00 pagi, aku bersama abang Adnan, Cikgu Amir, Rafid, pakcik Mohammad dan abang Roslan berhajat untuk menyewa minibas untuk program lawatan tersebut. Setelah membuat „survey‟, kami mendapati sebuah van mengenakan bayaran sebanyak SR150 bagi satu trip perjalanan. Van yang sepatutnya boleh memuatkan seramai 11 orang itu hanya disewa oleh kami berenam. Maknanya kami mengeluarkan SR25 seorang untuk lawatan tersebut. Pemandu van tersebut membawa kami menziarahi Jabal Thur, Arofah, Jabal Rahmah, Masjid Namirah, Mudzalifah, Mina dan Jabal Nur. Selesai ziarah, kami pulang semula ke hotel untuk beristirahat. Selepas Asar, aku bercadang untuk membuat tawaf sunat. Tapi kali ini aku hendak cuba bertawaf di tingkat dua masjid kerana dibawah sana, orang terlalu ramai membuat tawaf. Menurut perkiraanku, satu pusingan tawaf mengambil masa sekitar 7minit. Secara keseluruhannya 7 pusingan tawaf mengambil kira-kira 50 minit untuk selesai!! Selesai solat Maghrib, aku pulang ke hotel untuk menyempurnakan hak perut. Semasa sedang menikmati juadah malam itu, tiba-tiba seorang pemuda yang lagaknya seperti seorang „karkun‟(pendakwah tabligh) mendekatiku. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Rauf dan kami berbual-bual untuk saling mengenali antara satu sama lain. Di akhir perbicaraan, dia mengajakku ke rumah seorang orang alim di pinggir Kota Mekah. Kebetulan pula, aku tiada kekangan aktiviti pada malam ini, lalu aku menyatakan persetujuanku. Kami berjanji untuk bertemu berdekatan jam besar berhadapan pintu Malik Abdul Aziz. Sebagaimana yang dijanjikan, kami bertemu di tempat tersebut. Disana aku berkenalan dengan beberapa „karkun‟ Malaysia seperti Ustaz Abdul Ghani, Abdurrahman dan beberapa orang yang lain. Kami dibawa ke destinasi yang dituju oleh seorang pemuda Arab. Setibanya kami di kediaman Maulana Farouq, beliau sedang mengadakan kuliah dengan beberapa orang anak muda. Mungkin anak muridnya agaknya. Kami menunggu sebentar sementara beliau menghabiskan pengajarannya kepada anak-anak muda tersebut. Selesai kuliahnya, kami saling berkenalan. Maulana Farouq atau Syeikh Farouq adalah amir jemaah tabligh di Mekah. Beliau berasal daripada Pakistan dan telah lama menetap di Mekah atas urusan dakwah. Sambil berbual-bual, beliau memberikan sedikit nasihat kepada kami semua yang hadir. Beliau memulakan dengan sepotong ayat Al-Quran,
““Sesungguhnya Rumah Ibadat Yang mula-mula dibina untuk manusia (beribadat kepada Tuhannya) ialah Baitullah Yang di Makkah Yang berkat dan (dijadikan) petunjuk hidayah bagi umat manusia.Di situ ada tanda-tanda keterangan Yang nyata (yang menunjukkan kemuliaannya; di antaranya ialah) Makam Nabi Ibrahim. dan sesiapa Yang masuk ke dalamnya aman tenteramlah dia. dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan Ibadat Haji Dengan mengunjungi Baitullah Iaitu sesiapa Yang mampu sampai kepadaNya. dan sesiapa Yang kufur (ingkarkan kewajipan Ibadat Haji itu), maka Sesungguhnya Allah Maha kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk. (Ali Imran; 96-97)
1. Berdasarkan ayat ini, Allah memaklumkan kepada kita bahawa Allah telah menjadikan Kaabah ini untuk dua perkara iaitu:-
a. Berkat
b. Hidayah
2. Haji adalah niat untuk mendapat keredhaan Allah.
3. Roh kepada ibadah haji ini ialah untuk mengingatkan kita kepada Padang Mahsyar sebagaimana firman Allah dalam Surah Al Baqarah, ayat 196-203,
“Dan sempurnakanlah Ibadat Haji dan Umrah kerana Allah; maka sekiranya kamu dikepong (dan dihalang daripada menyempurnakannya ketika kamu sudah berihram, maka kamu bolehlah bertahallul serta) sembelihlah Dam yang mudah didapati; dan janganlah kamu mencukur kepala kamu (untuk bertahallul), sebelum binatang Dam itu sampai (dan disembelih) di tempatnya. maka sesiapa di antara kamu sakit atau terdapat sesuatu yang menyakiti di kepalanya (lalu ia mencukur rambutnya), hendaklah ia membayar fidyah. Iaitu berpuasa, atau bersedekah, atau menyembelih Dam. Kemudian apabila kamu berada kembali Dalam keadaan aman, maka sesiapa yang mahu menikmati kemudahan Dengan mengerjakan Umrah, (dan terus menikmati kemudahan itu) hingga masa (mengerjakan) Ibadat Haji, (bolehlah ia melakukannya kemudian wajiblah ia) menyembelih Dam yang mudah didapati. kalau ia tidak dapat (mengadakan Dam), maka hendaklah ia berpuasa tiga hari Dalam masa mengerjakan Haji dan tujuh hari lagi apabila kamu kembali (ke tempat masing-masing); semuanya itu sepuluh (hari) cukup sempurna. hukum ini ialah bagi orang yang tidak tinggal menetap (di sekitar) Masjid Al-Haraam (Makkah). dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan ketahuilah bahawasanya Allah Maha berat balasan seksaNya (terhadap orang-orang yang melanggar perintahNya). (Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu ialah beberapa bulan yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya (dengan niat mengerjakan) Ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri, dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, Dalam masa mengerjakan Ibadat Haji. dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah diketahui oleh Allah; dan hendaklah kamu membawa bekal Dengan cukupnya kerana Sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu Wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya).
Tidaklah menjadi salah, kamu mencari limpah kurnia dari Tuhan kamu (dengan meneruskan perniagaan ketika mengerjakan Haji). kemudian apabila kamu bertolak turun dari padang Arafah (menuju ke Muzdalifah) maka sebutlah nama Allah (dengan doa,"talbiah" dan tasbih) di tempat Masy'ar Al-Haraam (di Muzdalifah), dan ingatlah kepada Allah Dengan menyebutnya sebagaimana ia telah memberikan petunjuk hidayah kepadamu; dan Sesungguhnya kamu sebelum itu adalah dari golongan orang-orang yang salah jalan ibadatnya. Selain dari itu hendaklah kamu bertolak turun dari (Arafah) tempat bertolaknya orang ramai, dan beristighfarlah kamu kepada Allah (dengan memohon ampun), Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Kemudian apabila kamu telah selesai mengerjakan amalan Ibadat Haji kamu, maka hendaklah kamu menyebut-nyebut dan mengingati Allah (dengan membesarkanNya) sebagaimana kamu dahulu menyebut-nyebut (memuji-muji) datuk nenek kamu, bahkan Dengan sebutan yang lebih lagi. Dalam pada itu, ada di antara manusia yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami! berilah Kami kebaikan) di dunia". (orang-orang ini diberikan kebaikan di dunia) dan tidak ada baginya sedikitpun kebaikan di akhirat. Dan di antara mereka pula ada yang (berdoa dengan) berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah Kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah Kami dari azab neraka". Mereka itulah yang akan mendapat bahagian Yang baik dari apa Yang telah mereka usahakan; dan Allah amat cepat hitunganNya. Dan sebutlah kamu akan Allah (dengan takbir semasa mengerjakan Haji) Dalam beberapa hari yang tertentu bilangannya. kemudian sesiapa yang segera (meninggalkan Mina) pada hari yang kedua, maka ia tidaklah berdosa dan sesiapa yang melambatkan (meninggalkan Mina) maka ia juga tidaklah berdosa; (ketiadaan dosa itu ialah) bagi orang yang bertaqwa dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dan ketahuilah Sesungguhnya kamu akan dihimpunkan kepadaNya.” (Al-Baqarah: 196-203) Di akhir ayat tersebut menerangkan tentang matlamat haji ini adalah untuk mengingatkan kepada kita bahawa akhirnya kita semua ini akan dihimpunkan kepada Allah.
4. Taubat – Ramai manusia senang untuk buat istighfar tetapi sedikit sekali yang pandai melakukan kerja taubat. Taubat bermaksud berjanji untuk tidak mengulangi lagi dosa yang lalu yang pernah dilakukan sebelum ini. Orang yang tidak mahu bertaubat adalah orang yang amat lemah imannya.
5. Mengapa kita bertaubat? Kerana kita ini telah menzalimi diri sendiri sebagaimana permohonan Nabi Adam yang dinukilkan oleh Allah dalam surah Al-A‟raf ayat 23,
“Mereka berdua merayu: "Wahai Tuhan kami, Kami telah menganiaya diri Kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan Kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah Kami dari orang-orang Yang rugi". (Al-A‟raf, 23) Dan juga Surah An-Naml ayat 44 dalam kisah Nabi Sulaiman,
“ (Setelah itu) dikatakan kepadanya: "Dipersilakan masuk ke Dalam istana ini." maka ketika ia melihatnya, disangkanya halaman istana itu sebuah kolam air, serta Dia pun menyingsingkan pakaian dari dua betisnya. Nabi Sulaiman berkata: "Sebenarnya ini adalah sebuah istana Yang diperbuat licin berkilat dari kaca". (Mendengar Yang demikian), Balqis berdoa: "Wahai Tuhanku, Sesungguhnya Aku telah menganiaya diri sendiri dan (Sekarang Aku menegaskan bahawa) Aku berserah diri memeluk Islam bersama-sama Nabi Sulaiman, kepada Allah Tuhan sekalian alam ". (An-Naml, 44)
6. Haji ini adalah untuk memohon “Keampunan” dan “Rahmat” daripada Allah kerana kita ini telah menzalimi diri kita sendiri. Nabi Adam dan Hawa telah bertemu di Jabal Rahmah kerana ingin memohon keampunan daripada Tuhan. Nabi Muhammad berdoa kepada seluruh ummat ketika baginda berada di padang Arafah. Dan baginda juga berdoa perkara yang sama di Muzdalifah. Adalah diriwayatkan bahawa doa nabi untuk ummatnya yang zalim itu dikabulkan oleh Allah di Muzdalifah dan tidak di Arafah.
7. Ada empat jenis manusia yang datang untuk menunaikan haji.
a. Musyrikin – ketika zaman sebelum pembukaan Kota Mekah oleh baginda Nabi.
b. Solihin – Orang-orang yang Soleh yang menyempurnakan rukun-rukun haji. Mereka memperolehi haji yang mabrur kerana menjaga semua pantang larang haji. Mereka mempunyai kualiti iman yang tinggi. Antara balasan haji mabrur itu adalah 5 perkara iaitu:-
i. Diampunkan segala dosa
ii. Doa dimakbulkan oleh Allah
iii. Dapat memberikan syafaat kepada ahli keluarga
iv. Tidak akan dijangkiti kemiskinan
v. Masuk syurga Allah
c. Anbiya – Nabi-nabi memohon kepada Allah agar menerima segala usaha pengorbanan mereka
d. Haji Nabi Muhammad sallalhualaihiwasallam – Pada musim haji, Nabi Muhammad ingin menyampaikan tanggungjawab dakwah ini kepada ummat. “To give responsibility to the Ummah.” Sebagaimana sabda baginda,
” Didalam Haji Nabi Muhammad sallahu alaihi wasallam, ada empat perkara/falsafah utama iaitu:-
1. Dakwah
2. Ta‟lim / Majlis Ilmu
3. Zikir dan Ibadah
4. Khidmat
DAKWAH- Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam berjalan selama 10 tahun di Mekah. Pada waktu itu, pada setiap kali musim haji, baginda pergi dari khemah ke khemah untuk menyampaikan kalimah Lailaha illalah. Nabi berdakwah kepada orang-orang yang masih belum Islam lagi supaya beriman kepada Allah Bila Islam telah berkembang pesat, baginda Nabi masih juga pergi dari khemah ke khemah untuk melakukan kerja dakwah tetapi kali ini dengan slogan yang lain iaitu, "Man Ansori Ilallah?- siapa yang ingin bantu aku ke arah jalan Allah?
Pada awal Islam, nabi mula berdakwah dari Mina dan dari sana, 6 orang Madinah yang telah menyahut seruan nabi. Kali kedua, mereka datang dengan membawa 12 orang yang membuat janji setia dengan baginda. Nabi berdakwah, mula dari Mina dan berakhir ke Mina dengan turunnya ayat surah Al-Maidah ayat 3
“Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. maka sesiapa Yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda Yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Maidah:3) Kita sebagai ummat Nabi, sepatutnya membanyakkan doa agar haji yang kita tunaikan ini menjadi seumpama haji nabi yang tidak hanya mengisi dengan manasik-manasiknya sahaja tetapi melaksanakan sunnah yang terbesar iaitu dakwah. Biar setiap orang yang datang untuk menunaikan haji ini kembali ke negara masing-masing dengan membawa tugas dakwah. Ini merupakan peluang yang baik bagi kita dalam jamaah tabligh ini untuk melaksanakan kerja dakwah kerana kita tidak perlu menjelajah keseluruh dunia kerana dunia telah datang berkumpul disini. TA‟LIM- Semasa kerja haji, Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam telah mengajar sahabat-sahabat tentang cara-cara membuat haji ataupun kita sebut sebagai manasik haji. Semasa dalam perjalanan, Nabi mengajar sahabat tentang ihram, Wuquf di Arofah, Mabit di Mina dan Mabit di Muzdalifah. Mula-mula nabi pergi ke Mina Mula-mula nabi menuju ke Mina, bersedia untuk ke Arofah. Kemudian pada hari tarwiyah, bersedia hati. Selepas solat subuh, nabi berdoa di Muzdalifah dan doa nabi makbul disini. Sebagaimana firman Allah Al-Baqarah:198
“Tidaklah menjadi salah, kamu mencari limpah kurnia dari Tuhan kamu (dengan meneruskan perniagaan ketika mengerjakan Haji). kemudian apabila kamu bertolak turun dari padang Arafah (menuju ke Muzdalifah) maka sebutlah nama Allah (dengan doa,"talbiah" dan tasbih) di tempat Masy'ar Al-Haraam (di Muzdalifah), dan ingatlah kepada Allah Dengan menyebutnya sebagaimana ia telah memberikan petunjuk hidayah kepadamu; dan Sesungguhnya kamu sebelum itu adalah dari golongan orang-orang Yang salah jalan ibadatnya. (Al-Baqarah:198) ZIKRULLAH- Apabila kita menuturkan kalimah Labbaikallahumma Labbaik, kita perlu sebut dengan keikhlasan dan mempunyai perasaan yang Allah tidak menerima kita. Perlu ada perasaan takut dan bimbang Allah tidak menerima sahutan kita itu. IBADAH- Melakukan ibadah sebagaimana yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam . KHIDMAT – Didalam kita membuat kerja haji ini ada tiga perkara yang perlu kita ambil perhatian sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam iaitu:-
1. Sebarkan Salam
2. Beri makan
3. Eratkan / Sambungkan Silaturrahim
Seandainya kita buat semua perkara ini, sudah pasti hidayah akan turun dan begitu juga dengan keberkatan. Sebagaimana firman Allah dalam ayat yang disebutkan sebelum ini sebagai HIDAYAH DAN KEBERKATAN UNTUK SELURUH ALAM



No comments:
Post a Comment