
Penulis sengaja meletakkan tajuk ini di pojok terakhir dalam buku kecil yang tidak seberapa ini. Kita lihat bahawa sangat mudah untuk membina sifat ikhlas ini pada awal perbuatan. Ramai orang boleh ikhlas pada takbiratul ihram, tetapi ketika rukuk atau sujud, mungkin hati yang sedang berada di Pulau Pinang sedang berlegar-legar di Kuala Lumpur atau di California. Ramai orang yang ikhlas pada waktu sahur untuk berpuasa tetapi niat puasanya rosak di saat-saat terakhir untuk berbuka puasa di Bazar Ramadhan kerana selain ‘shopping’ juadah berbuka puasa, terdapat mereka yang ‘window shopping’ peha-peha dan bahu-bahu amoi yang turut juga meraikan kedatangan bulan Ramadhan Kareem. Allah berfirman;
“Bertanyalah (Wahai Muhammad): "Hak milik siapakah segala yang ada di langit dan di bumi?" katakanlah: "(Semuanya itu) adalah milik Allah. ia telah menetapkan atas dirinya memberi rahmat. Demi sesungguhnya ia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada sebarang syak padanya". orang-orang yang merugikan diri sendiri (dangan mensia-siakan pengurniaan Allah), maka mereka (dengan sebab Yang tersebut) tidak beriman.
Dan bagi Allah jualah apa yang ada pada waktu malam dan siang; dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.”
(Al-An’am, 12-13)
Begitu jugalah dalam perjuangan Islam ini. Ramai yang telah gugur di tengah medan perjuangan lantaran di hinggapi penyakit ‘tidak ikhlas’. Ikhlas yang telah dibina pada awalnya itu boleh rosak kerana tipuan dunia seperti wang berjuta, harta bertimbun, istana besar, kereta besar, pangkat besar, isteri besar dan sebagainya. Ayuhlah kita berdoa kepada Allah agar dikurniakan keikhlasan dalam hati. Tidak perlulah penulis mencatatkan teori-teori yang panjang berkenaan ikhlas ini kerana para alim ulama tasauf telah panjang lebar menghuraikannya di dalam kitab yang tidak terhitung banyaknya. Sehinggakan hampir setiap kitab dimulakan dengan tajuk ikhlas ini. Terlalu banyak hadis dan ayat quran yang menceritakan tentang ini.
Allah berfirman:
“Bertanyalah (Wahai Muhammad): "Hak milik siapakah segala yang ada di langit dan di bumi?" katakanlah: "(Semuanya itu) adalah milik Allah. ia telah menetapkan atas dirinya memberi rahmat. Demi sesungguhnya ia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat yang tidak ada sebarang syak padanya". orang-orang yang merugikan diri sendiri (dangan mensia-siakan pengurniaan Allah), maka mereka (dengan sebab Yang tersebut) tidak beriman.
Dan bagi Allah jualah apa yang ada pada waktu malam dan siang; dan Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.”
(Al-An’am, 12-13)
Begitu jugalah dalam perjuangan Islam ini. Ramai yang telah gugur di tengah medan perjuangan lantaran di hinggapi penyakit ‘tidak ikhlas’. Ikhlas yang telah dibina pada awalnya itu boleh rosak kerana tipuan dunia seperti wang berjuta, harta bertimbun, istana besar, kereta besar, pangkat besar, isteri besar dan sebagainya. Ayuhlah kita berdoa kepada Allah agar dikurniakan keikhlasan dalam hati. Tidak perlulah penulis mencatatkan teori-teori yang panjang berkenaan ikhlas ini kerana para alim ulama tasauf telah panjang lebar menghuraikannya di dalam kitab yang tidak terhitung banyaknya. Sehinggakan hampir setiap kitab dimulakan dengan tajuk ikhlas ini. Terlalu banyak hadis dan ayat quran yang menceritakan tentang ini.
Allah berfirman:
“Katakanlah lagi (Wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat kepadanya”
(Az-Zumar:11)
Abu Musa Al-‘Asy’ari r.a. telah menceritakan kepada kami, katanya : seorang arab Badwi datang menemui Rasulullah s.a.w. lalu dia bertanya “Orang yang berperang kerana mahukan ghanimah (harta rampasan), orang yang berperang supaya disebut (menjadi masyhur), berperang kerana riak (menunjuk-nunjuk kepada orang), maka siapakah yang dikira berperang pada jalan Allah?; Jawab Rasulullah s.a.w.;
مَنْ قَاتَلَ لِتَكُوْنَ كَلِمَةُ اللهِ هِيَ الْعُلْيَا فَهُوَ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ
“Sesiapa yang berperang supaya kalimah Allah (agama Islam) itu menjadi paling tinggi maka dialah yang berperang pada jalan Allah”
(Hadis Riwayat Al Bukhari, Muslim, At Tirmidzi, An Nasa-i, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad.)
Allah berfirman:
“Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. dan yang demikian itulah ugama yang benar.”
(Al-Bayyinah; 5)
Diriwayatkan daripada Saidina Umar bin al-Khattab r.a. katanya : Rasulullah s.a.w. bersabda:”Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat. Sesungguhnya setiap orang itu akan mendapat sesuatu mengikut niatnya. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu kerana Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia dia akan mendapatkannya atau kerana seseorang perempuan yang ingin dikahwininya maka hijrahnya itu mengikut apa yang diniatkannya”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Apabila mengikhlaskan niat kerana Allah semata-mata maka mestilah membersihkan hati daripada sifat-sifat yang merosakkan niat seperti ‘ujub dan sum’ah. Allah s.w.t. telah mengajar generasi awal di kalangan umat Islam dalam beberapa peristiwa di zaman Rasulullah. Di antara peristiwa-peristiwa itu ialah peristiwa peperangan Uhud dan Hunain yang menjadi iktibar sepanjang zaman. Dalam kes ini di Uhud, Allah s.w.t. telah berfirman,
“Dan demi sesungguhnya, Allah telah menepati janjiNya (memberikan pertolongan) kepada kamu ketika kamu (berjaya) membunuh mereka (beramai-ramai) dengan izinNya, sehingga ke masa kamu lemah (hilang semangat untuk meneruskan perjuangan) dan kamu berbalah/berselisih dalam urusan (perang) itu, serta kamu pula menderhaka (melanggar perintah Rasulullah) sesudah Allah perlihatkan kepada kamu akan apa yang kamu sukai (Kemenangan dan harta rampasan perang). di antara kamu ada yang menghendaki keuntungan dunia semata-mata, dan di antara kamu ada yang menghendaki akhirat, kemudian Allah memalingkan kamu daripada menewaskan mereka untuk menguji (iman dan kesabaran) kamu; dan Sesungguhnya Allah telah memaafkan kamu, (semata-mata dengan limpah kurniaNya). dan (ingatlah), Allah sentiasa melimpahkan kurniaNya kepada orang-orang yang beriman.”
(Ali Imran;152)
Allah s.w.t. juga telah berfirman berkenaan dengan peristiwa Hunain,
“Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan perang dan di medan perang Hunain, Iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri.”
“Kemudian Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman, dan Allah menurunkan tentera yang kamu tidak melihatnya, serta ia menyeksa orang-orang kafir itu (dengan kekalahan yang membawa kehancuran); dan yang demikian itu ialah balasan bagi orang-orang yang kafir.”
“Kemudian Allah menerima taubat orang-orang yang dikehendaki (dengan memberi taufiq untuk memeluk Islam), sesudah (orang-orang kafir itu ditimpakan dengan azab); dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(At-Taubah;25-27)
Dan diriwayatkan dari Abu Umamah radhiyallahu anhu, ia berkata: Ada seseorang datang lalu bertanya kepada Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam: Wahai Rasulullah, apa pendapatmu tentang seseorang yang berperang untuk mendapatkan pahala dan sanjungan, apa yang akan ia dapatkan? Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam menjawab:
(Az-Zumar:11)
Abu Musa Al-‘Asy’ari r.a. telah menceritakan kepada kami, katanya : seorang arab Badwi datang menemui Rasulullah s.a.w. lalu dia bertanya “Orang yang berperang kerana mahukan ghanimah (harta rampasan), orang yang berperang supaya disebut (menjadi masyhur), berperang kerana riak (menunjuk-nunjuk kepada orang), maka siapakah yang dikira berperang pada jalan Allah?; Jawab Rasulullah s.a.w.;
مَنْ قَاتَلَ لِتَكُوْنَ كَلِمَةُ اللهِ هِيَ الْعُلْيَا فَهُوَ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ
“Sesiapa yang berperang supaya kalimah Allah (agama Islam) itu menjadi paling tinggi maka dialah yang berperang pada jalan Allah”
(Hadis Riwayat Al Bukhari, Muslim, At Tirmidzi, An Nasa-i, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ahmad.)
Allah berfirman:
“Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. dan yang demikian itulah ugama yang benar.”
(Al-Bayyinah; 5)
Diriwayatkan daripada Saidina Umar bin al-Khattab r.a. katanya : Rasulullah s.a.w. bersabda:”Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat. Sesungguhnya setiap orang itu akan mendapat sesuatu mengikut niatnya. Sesiapa yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu kerana Allah dan RasulNya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapatkan dunia dia akan mendapatkannya atau kerana seseorang perempuan yang ingin dikahwininya maka hijrahnya itu mengikut apa yang diniatkannya”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Apabila mengikhlaskan niat kerana Allah semata-mata maka mestilah membersihkan hati daripada sifat-sifat yang merosakkan niat seperti ‘ujub dan sum’ah. Allah s.w.t. telah mengajar generasi awal di kalangan umat Islam dalam beberapa peristiwa di zaman Rasulullah. Di antara peristiwa-peristiwa itu ialah peristiwa peperangan Uhud dan Hunain yang menjadi iktibar sepanjang zaman. Dalam kes ini di Uhud, Allah s.w.t. telah berfirman,
“Dan demi sesungguhnya, Allah telah menepati janjiNya (memberikan pertolongan) kepada kamu ketika kamu (berjaya) membunuh mereka (beramai-ramai) dengan izinNya, sehingga ke masa kamu lemah (hilang semangat untuk meneruskan perjuangan) dan kamu berbalah/berselisih dalam urusan (perang) itu, serta kamu pula menderhaka (melanggar perintah Rasulullah) sesudah Allah perlihatkan kepada kamu akan apa yang kamu sukai (Kemenangan dan harta rampasan perang). di antara kamu ada yang menghendaki keuntungan dunia semata-mata, dan di antara kamu ada yang menghendaki akhirat, kemudian Allah memalingkan kamu daripada menewaskan mereka untuk menguji (iman dan kesabaran) kamu; dan Sesungguhnya Allah telah memaafkan kamu, (semata-mata dengan limpah kurniaNya). dan (ingatlah), Allah sentiasa melimpahkan kurniaNya kepada orang-orang yang beriman.”
(Ali Imran;152)
Allah s.w.t. juga telah berfirman berkenaan dengan peristiwa Hunain,
“Sesungguhnya Allah telah menolong kamu mencapai kemenangan dalam banyak medan-medan perang dan di medan perang Hunain, Iaitu semasa kamu merasa megah dengan sebab bilangan kamu yang ramai; maka bilangan yang ramai itu tidak mendatangkan faedah kepada kamu sedikitpun; dan (semasa kamu merasa) bumi yang luas itu menjadi sempit kepada kamu; kemudian kamu berpaling undur melarikan diri.”
“Kemudian Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada RasulNya dan kepada orang-orang yang beriman, dan Allah menurunkan tentera yang kamu tidak melihatnya, serta ia menyeksa orang-orang kafir itu (dengan kekalahan yang membawa kehancuran); dan yang demikian itu ialah balasan bagi orang-orang yang kafir.”
“Kemudian Allah menerima taubat orang-orang yang dikehendaki (dengan memberi taufiq untuk memeluk Islam), sesudah (orang-orang kafir itu ditimpakan dengan azab); dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(At-Taubah;25-27)
Dan diriwayatkan dari Abu Umamah radhiyallahu anhu, ia berkata: Ada seseorang datang lalu bertanya kepada Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam: Wahai Rasulullah, apa pendapatmu tentang seseorang yang berperang untuk mendapatkan pahala dan sanjungan, apa yang akan ia dapatkan? Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam menjawab:
إِنَّ اللهَ لاَ يَقْبَلُ مِنَ الْعَمَلِ إِلاَّ مَا كَانَ خَالِصاً وَابْتَغَي وَجْهَهُ
“Sesungguhnya Allah tidak akan menerima amalan apapun kecuali yang ikhlas untuk mencari Wajah-Nya”
(HR. Abu Dawud dan An Nasa-i dengan sanad jayyid. Asy Syaukani mengatakan: Sanad hadits ini dinyatakan jayyid oleh Al Hafidh Ibnu Hajar di dalam Fat-hul Bari.)
Dan diriwayatkan dari Ibnu 'Abbas radhiyallahu ‘anhuma, ia berkata: Ada seseorang berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku berada di dalam suatu posisi yang dengannya saya berharap wajah Allah dan juga saya ingin dipandang posisiku. Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam tidak menjawabnya, sampai turun ayat:
(HR. Abu Dawud dan An Nasa-i dengan sanad jayyid. Asy Syaukani mengatakan: Sanad hadits ini dinyatakan jayyid oleh Al Hafidh Ibnu Hajar di dalam Fat-hul Bari.)
Dan diriwayatkan dari Ibnu 'Abbas radhiyallahu ‘anhuma, ia berkata: Ada seseorang berkata: Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku berada di dalam suatu posisi yang dengannya saya berharap wajah Allah dan juga saya ingin dipandang posisiku. Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam tidak menjawabnya, sampai turun ayat:
فَمَنْ كَانَ يَرْجُوا لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَالِحًا وَلاَيُشْرِكُ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا
“Barangsiapa yang berharap berjumpa dengan Robbnya hendaknya dia beramal dengan amal sholeh dan janganlah dia menyekutukan-Nya dengan seorangpun dalam beribadah.
(Al Hakim berkata: Hadits ini sahih sesuai dengan syarat Al Bukhari dan Muslim. Dan Adz Dzahabi menyetujuinya)
Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu, ia berkata: Saya pernah mendengar Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
(Al Hakim berkata: Hadits ini sahih sesuai dengan syarat Al Bukhari dan Muslim. Dan Adz Dzahabi menyetujuinya)
Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu, ia berkata: Saya pernah mendengar Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
إِنَّ أَوَّلَ النَّاسِ يُقْضَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ عَلَيْهِ رَجُلٌ اسْتُشْهِدَ فَأُتِىَ بِهِ فَعَرَّفَهُ نِعَمَهُ فَعَرَفَهَا فَقَالَ: مَا عَمِلْتَ فِيْهَا؟ قَالَ: قَاتَلْتُ فِيْكَ حَتَّى اسْتُشْهِدْتُ. قَالَ: كَذَبْتَ، وَلَكِنَّكَ قَاتَلْتَ لأَنْ يُقَالَ جَرِيْءٌ وَقَدْ قِيْلَ، ثُمَّ أُمِرَ فَسُحِبَ عَلَى وَجْهِهِ حَتَّى أُلْقِيَ فِي النَّارِ
“Sesungguhnya orang yang pertama kali diadili pada hari kiamat adalah orang yang mati syahid. Ia didatangkan lalu ditunjukkan kepadanya nikmat yang telah diberikan kepadanya, maka iapun mengakuinya. Lalu Allah bertanya kepadanya: Engkau gunakan untuk apa nikmat-nikmat tersebut? Ia menjawab: Aku berperang di jalan-Mu sampai aku mati syahid. Allah berfirman: Engkau dusta. Akan tetapi engkau berperang supaya engkau disebut sebagai seorang pemberani, dan engkaupun telah disebut sebagai orang pemberani. Kemudian ia diperintahkan untuk diseret di atas wajahnya sehingga ia dilemparkan ke dalam neraka.
(Muslim)
Dan diriwayatkan dari Yahya bin Al Walid bin Ubadah bin Ash Shomit, ia dari ayahnya, ia berkata: Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
(Muslim)
Dan diriwayatkan dari Yahya bin Al Walid bin Ubadah bin Ash Shomit, ia dari ayahnya, ia berkata: Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
مَنْ غَزَا فِيْ سَبِيْلِ اللهِ وَهُوَ لاَ يَنْوِي فِي غَزَاتِهِ إِلاَّ عِقَالاً فَلَهُ مَا نَوَى
“Barangsiapa berperang di jalan Allah sedangkan ketika berperang itu ia tidak berniat kecuali hanya untuk mendapatkan unta (harta rampasan) maka ia hanya akan mendapatkan apa yang ia niatkan.
(HR. Ahmad dan Abu Dawud, hadits ini dinyatakan sahih oleh Al Hakim dan disetujui oleh Adz Dzahabi.)
Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu bahwasanya ada seseorang berkata: Wahai Rasulullah, ada seseorang yang ingin berjihad di jalan Allah sedangkan dia ingin mendapatkan harta dunia? Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
لاَ أَجْرَ لَهُ
Dia tidak mendapatkan pahala.
Orang-orang pun merasa berat dengan hal itu. Maka mereka mengatakan kepada orang itu: Kembalilah kepada Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam, mungkin beliau tidak faham dengan apa yang engkau tanyakan. Orang itupun kembali kepada Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam dan mengatakan: Wahai Rasulullah, ada seseorang yang ingin berjihad di jalan Alloh sedangkan dia ingin mendapatkan harta dunia? Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
لاَ أَجْرَ لَهُ
Dia tidak mendapatkan pahala.
Kemudian orang itu datang untuk yang ketiga kalinya, dan Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam pun tetap bersabda:
لاَ أَجْرَ لَهُ
Dia tidak mendapatkan pahala.
(HR. Ahmad dan Abu Dawud, hadits ini dinyatakan shohih oleh Al Hakim dan disetujui oleh Adz Dzahabi.)
Dan diriwayatkan dari Abdullah bin Amr radhiyallahu 'anhu, ia mengatakan: Wahai Rasulullah, jelaskanlah kepadaku mengenai jihad dan perang. Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
(HR. Ahmad dan Abu Dawud, hadits ini dinyatakan sahih oleh Al Hakim dan disetujui oleh Adz Dzahabi.)
Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu bahwasanya ada seseorang berkata: Wahai Rasulullah, ada seseorang yang ingin berjihad di jalan Allah sedangkan dia ingin mendapatkan harta dunia? Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
لاَ أَجْرَ لَهُ
Dia tidak mendapatkan pahala.
Orang-orang pun merasa berat dengan hal itu. Maka mereka mengatakan kepada orang itu: Kembalilah kepada Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam, mungkin beliau tidak faham dengan apa yang engkau tanyakan. Orang itupun kembali kepada Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam dan mengatakan: Wahai Rasulullah, ada seseorang yang ingin berjihad di jalan Alloh sedangkan dia ingin mendapatkan harta dunia? Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
لاَ أَجْرَ لَهُ
Dia tidak mendapatkan pahala.
Kemudian orang itu datang untuk yang ketiga kalinya, dan Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam pun tetap bersabda:
لاَ أَجْرَ لَهُ
Dia tidak mendapatkan pahala.
(HR. Ahmad dan Abu Dawud, hadits ini dinyatakan shohih oleh Al Hakim dan disetujui oleh Adz Dzahabi.)
Dan diriwayatkan dari Abdullah bin Amr radhiyallahu 'anhu, ia mengatakan: Wahai Rasulullah, jelaskanlah kepadaku mengenai jihad dan perang. Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
يَا عَبْدَ اللهِ بْن عَمْرو إِنْ قَاتَلْتَ صَابِراً مُحْتَسِبًا بَعَثَكَ اللهُ صَابِراً مُحْتَسِباً وَإِنْ قَاتَلْتَ مُرَائِياً مُكَاثِراً بَعَثَكَ اللهُ مُرَائِياً مُكَاثِراً. يَا عَبْدَ اللهِ بْن عَمْرو عَلَى أَيِّ حَالٍ قَاتَلْتَ أَوْ قُتِلْتَ بَعَثَكَ اللهُ عَلىَ تِلْكَ الْحَالِ
“Wahai Abdullah bin Amr, jika engkau berperang dengan sabar dan ikhlas niscaya Allah akan membangkitkanmu dalam keadaan sabar dan ikhlas. Dan jika engkau berperang dengan riya' dan berbangga-banggaan maka Allah akan membangkitkannya dalam keadaan riya' dan berbangga-banggaan. Wahai Abdullah bin Amr, dalam keadaan bagaimanapun engkau berperang atau terbunuh niscaya Allah akan membangkitkanmu sesuai dengan keadaanmu itu.
(HR. Abu Dawud, hadits ini dinyatakan shohih oleh Al Hakim dan disetujui oleh Adz Dzhabi)
Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu, ia berkata: Kami dahulu ikut bersama-sama Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam pada perang Khaibar. Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda kepada seseorang yang mengaku Islam di antara orang-orang yang ikut bersama beliau: Orang ini termasuk penghuni neraka. Lalu tatkala dalam peperangan orang itu berperang dengan sangat dahsyat sehingga banyak luka yang ia derita. Lalu datanglah seseorang dari sahabat Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam dan berkata: Wahai Rasulullah, tahukah engkau tentang orang yang telah engkau katakan bahwa ia termasuk penghuni neraka, ia telah berperang di jalan Allah dengan dahsyat sehingga banyak luka yang ia derita. Maka Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam: Sesungguhnya ia termasuk penghuni neraka. Hampir-hampir sebagian kaum muslimin meragukannya. Lalu tatkala dalam keadaan seperti itu, tiba-tiba orang itu tidak tahan dengan sakit yang dideritanya, lalu ia mengambil tabung anak panahnya, lalu ia mengambil satu anak panah darinya, kemudian ia bunuh diri dengan anak panah tersebut. Maka beberapa orang dari kaum muslimin bersegera datang kepada Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam lalu mengatakan: Benar engkau wahai Rasulullah, karena sesungguhnya si Fulan itu telah bunuh diri. Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: Wahai Bilal, berdirilah dan umumkanlah bahwasanya tidak ada yang masuk syurga kecuali orang yang beriman, dan sesungguhnya Allah benar-benar membela agama ini dengan orang yang fajir (banyak dosa).
(HR. Al Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ad Darimi.)
Dan diriwayatkan dari Sahal bin Hanif, ia dari bapaknya, bapaknya dari datuknya, bahwasanya Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
(HR. Abu Dawud, hadits ini dinyatakan shohih oleh Al Hakim dan disetujui oleh Adz Dzhabi)
Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah radhiyallahu 'anhu, ia berkata: Kami dahulu ikut bersama-sama Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam pada perang Khaibar. Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda kepada seseorang yang mengaku Islam di antara orang-orang yang ikut bersama beliau: Orang ini termasuk penghuni neraka. Lalu tatkala dalam peperangan orang itu berperang dengan sangat dahsyat sehingga banyak luka yang ia derita. Lalu datanglah seseorang dari sahabat Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam dan berkata: Wahai Rasulullah, tahukah engkau tentang orang yang telah engkau katakan bahwa ia termasuk penghuni neraka, ia telah berperang di jalan Allah dengan dahsyat sehingga banyak luka yang ia derita. Maka Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam: Sesungguhnya ia termasuk penghuni neraka. Hampir-hampir sebagian kaum muslimin meragukannya. Lalu tatkala dalam keadaan seperti itu, tiba-tiba orang itu tidak tahan dengan sakit yang dideritanya, lalu ia mengambil tabung anak panahnya, lalu ia mengambil satu anak panah darinya, kemudian ia bunuh diri dengan anak panah tersebut. Maka beberapa orang dari kaum muslimin bersegera datang kepada Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam lalu mengatakan: Benar engkau wahai Rasulullah, karena sesungguhnya si Fulan itu telah bunuh diri. Maka Rasulullah sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda: Wahai Bilal, berdirilah dan umumkanlah bahwasanya tidak ada yang masuk syurga kecuali orang yang beriman, dan sesungguhnya Allah benar-benar membela agama ini dengan orang yang fajir (banyak dosa).
(HR. Al Bukhari, Muslim, Ahmad dan Ad Darimi.)
Dan diriwayatkan dari Sahal bin Hanif, ia dari bapaknya, bapaknya dari datuknya, bahwasanya Nabi sallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:
مَنْ سَأَلَ اللهَ الشَّهَادَةَ بِصِدْقٍ بَلَّغَهُ اللهُ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ وَإِنْ مَاتَ عَلَى فِرَاشِهِ
“Barangsiapa memohon mati syahid kepada Allah dengan tulus, niscaya Allah akan menyampaikannya ke derajat para syuhada' meskipun ia mati di atas katilnya.”
(HR. Muslim, At Tirmidzi, An Nasa-i, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ad Darimi.)
Membaca hadis-hadis yang dinyatakan diatas, kita sebagai ahli PAS dan penggeraknya perlulah ada kerisauan di dalam hatinya, takut-takut tegolong di kalangan orang-orang yang tidak diterima amal perbuatannya oleh Allah lantaran rosak hatinya dan jauh dari sifat ikhlas.
Akhirnya, penulis benar-benar bermohon kepada Allah agar di jauhkan diri ini dari sifat riyak dan sum’ah kerana tidak mahu perkara tersebut menjadi asbab untuk rosaknya amal.
Mohon juga dijauhkan dari sifat “cakap tak serupa bikin”. Tulis begitu hebat bukan main dari teorinya tetapi praktikal tak seberapa. Wa na’uzu billah.
(HR. Muslim, At Tirmidzi, An Nasa-i, Abu Dawud, Ibnu Majah dan Ad Darimi.)
Membaca hadis-hadis yang dinyatakan diatas, kita sebagai ahli PAS dan penggeraknya perlulah ada kerisauan di dalam hatinya, takut-takut tegolong di kalangan orang-orang yang tidak diterima amal perbuatannya oleh Allah lantaran rosak hatinya dan jauh dari sifat ikhlas.
Akhirnya, penulis benar-benar bermohon kepada Allah agar di jauhkan diri ini dari sifat riyak dan sum’ah kerana tidak mahu perkara tersebut menjadi asbab untuk rosaknya amal.
Mohon juga dijauhkan dari sifat “cakap tak serupa bikin”. Tulis begitu hebat bukan main dari teorinya tetapi praktikal tak seberapa. Wa na’uzu billah.



No comments:
Post a Comment